Affiliate marketing hoe het begon. Goed beschouwd is affiliate marketing een afgeleide van internetmarketing. Degene die promoot (producten, diensten) wordt betaald voor elke klant of verkoop die door hem wordt geleverd. Affiliate marketing is de basis voor alle andere internetmarketingstrategieën.
Bij dit soort marketing werken diverse partijen samen om een product of dienst tot een succes te maken waar ieder een graantje meepikt. Er ligt een uitgekiend systeem onder om iedere partner dat deel van de taart te geven dat hem (of haar) toekomt. Het webverkeer kan worden getraceerd met behulp van een derde partij, zoals een affiliate netwerk of eigen affiliate programma’s. De meeste grote bedrijven hebben inmiddels hun eigen affiliate programma waar je je bij kunt aansluiten. Tenminste, als je aan de voorwaarden voldoet, want niet iedereen wordt altijd zomaar geaccepteerd.
Affiliate marketing hoe het begon, algoritmen
Bij het proces van het opzetten van een affiliate programma komt veel werk kijken en er is in de loop van tijd wel het één en ander verandert. In eerste instantie omvatte marketing via deze methode veel spam, valse advertenties, handelsmerkinbreuken, enz. Maar na de uitvinding van complexe algoritmen en geavanceerde beveiliging is dit geregulariseerd om het veiliger te maken om zaken te doen en online te winkelen. Dit leidde zelfs tot een betere controle van de voorwaarden door de verkopers. Affiliate marketing werd winstgevender met het openen van meer kansen, maar tegelijkertijd verhoogde het ook de concurrentie in marketing.
Affiliate marketing uitbesteden
Door het vele werk dat affiliate-programma’s voor verkopers meebracht besloten sommige bedrijven de in-house affiliate programma’s uit te besteden. Ze brachten het onder bij affiliate netwerk bedrijven. De bedrijven die deze service aanbieden, hebben deskundige affiliate- en netwerk programma managers in dienst. Deze mensen hebben zich gespecialiseerd in het omgaan met affiliate marketeers. Als affiliate marketeer krijg je meestal ook een affiliate account beheerder toegewezen waar je met vragen terecht kunt.
Affiliate marketing hoe het begon
Affiliate marketing is gestart door cdnow.com die muziekgeoriënteerde websites had. Ze plaatsten een lijst met muziekalbums op hun site en ze betaalden anderen als ze die links op hun websites plaatsten wanneer een bezoeker hun album via hun site kocht. Het eerste bedrijf dat verbinding maakte met cdnow.com was Geffen Records. Twee maanden later kreeg Amazon van een vrouw het voorstel voorgelegd dat ze Amazons boeken op haar website zou verkopen. In ruil daarvoor zou ze een bepaald percentage krijgen als ze Amazons boeken via haar site zou verkopen. Amazon vond het een goed idee en begonn met het Amazon Associates-programma.
Commissieprogramma
Dit was in eerste instantie eigenlijk gewoon een commissieprogramma. Een affiliate ontving een commissie als een bezoeker op hun links en banners op de site van een ander klikte en op die manier iets kocht.
Sinds de lancering is affiliate marketing omarmt door verschillende bedrijven in verschillende branches. Denk daarbij aan reizen, onderwijs, telecom, mobiele telefonie, gaming, persoonlijke financiën, detailhandel en abonnementssites.
Compensatiemethodes
De gebruikte compensatiemethoden zijn kosten per verkoop (CPS), kosten per actie (CPA), kosten per duizend (CPM) en kosten per klik (CPC). De eerste twee zijn de meer bekende methoden van vandaag. Dit komt omdat in CPM en CPC de bezoeker die op een bepaalde website verschijnt, mogelijk niet de beoogde doelgroep is. Iedere klik zou echter wel tot commissie voor de affiliate zorgen. Bij CPS en CPA wordt de bezoeker niet alleen aangespoort om op de link te klikken, maar ook daadwerkelijk iets te kopen. Dat kan natuurlijk ook het afnemen van een dienst zijn. Het feit dat de bezoeker doorklikt bewijst dat hij tot het beoogde publiek behoort. Alleen in dat geval wordt de affiliate betaald.
Internet verkeer
De affiliate moet dus proberen om zoveel mogelijk gericht verkeer naar de adverteerder te sturen om zijn / haar rendement te verhogen. Om deze reden wordt affiliate marketing ook wel prestatiemarketing genoemd, omdat het volledig afhangt van de prestaties van de affiliate.
Het affiliate team onderscheid zich van een verkoopteam door de aard van hun werk. De taak van het affiliate team is erop gericht verkeer naar de website van de aanbieder te leiden . Vanuit daar is het de taak van het verkoopteam om de bezoeker te beïnvloeden om het product of de dienst te kopen.
Dit is een zeer effectieve methode omdat het geld pas wordt uitbetaald als er resultaten zijn geboekt. De affiliate draagt de kosten van zijn eigen online business en de verkoper draagt de kosten van de ontwikkeling van het programma waar de affiliate gebruik van maakt. Veel bedrijven waarderen deze marketingmethode vanwege hun succes.
Meer weten over hoe jij een affiliate marketeer kunt worden, lees het artikel Affiliate Marketeer worden
Starten met affiliate marketing en moeite met waar je moet beginne, lees het artikel Aan de slag met affiliate marketing