De 3 grootste fouten bij affiliate marketing. Het hebben van een internetbedrijf waarmee je op de automatische piloot geld kunt verdienen, is heel opwindend. Hoewel je van het internet een ander beeld krijgt, zijn er maar heel weinig affiliate marketeers die echt succesvol zijn met hun bedrijf. Youtube staat vol met filmpjes van “goeroes” die het doen voorkomen dat het gemakkelijk is om comfortabel te leven met affiliate internetmarketing. Ik haal je toch maar uit die droom: die kans is heel, heel klein. De meeste affiliate goeroes proberen jou zover te krijgen dat je bij hún een cursus aanschaft. Daar worden zíj rijk van en jij staat (meestal) met lege handen.

In dit artikel ontdek je wat de drie 3 grootste fouten zijn die veel affiliate marketeers maken of hebben gemaakt.

Bij affiliate marketing stemt een verkopende partij ermee in om de affiliate marketeer een bepaald percentage van de verkoopprijs te betalen voor producten of diensten die door de affiliate marketeer worden verkocht. Dit is een win-winsituatie. De affiliate wijst klanten eenvoudigweg door naar een website van de verkopende partij. De affiliate hoeft zich verder geen zorgen te maken over de uitvoering. De verkopende partij heeft een groep mensen aan het werk die producten promoten. En nog beter: je hoeft ze pas te betalen nadat ze een verkoop hebben gedaan.

En dan nu: de 3 grootste fouten bij affiliate marketing

1. Affiliate marketeers sturen potentiële klanten rechtstreeks naar de website van de verkopende partij.

De 3 grootste fouten bij affiliate marketing, direct verwijzen naar de website van de verkopende partij

Kijk eens naar de tijd, energie en geld die in je affiliate marketing hebt geïnvesteerd. Stuur jij je bezoekers nu rechtstreeks naar de verkopende partij, dan heb je feitelijk maar één kans om een verkoop te krijgen. Als jouw potentiële klant besluit om nog geen aankoop te doen, ben jíj die klant waarschijnlijk voor altijd kwijt. Want waarom zou jouw bezoeker eerst weer jouw site opzoeken? Jij bent de verkoper immers niet? Je bezoeker gaat bij hernieuwde interesse direct naar de website van de verkoper. Verkoper blij, klant blij, jij niet.

Wat je in plaats van direct verwijzen moet doen, is je bezoeker naar een pagina of een artikel sturen je hen kennis kunt laten maken met het product of de dienst die jij promoot. Je kunt je bezoeker daar ook iets van waarde gratis aanbieden in ruil voor het e-mailadres van je bezoeker. Hierdoor kun je ze opvolgen via een autoresponder en heb je de mogelijkheid om meerdere verkopen aan dezelfde klanten te doen.

2. Een website maken boordevol affiliate links, flitsende banners en andere afleiding.

Door je websitebezoekers te overweldigen met de bovenstaande afleidingen, bereik je bij je bezoekers één ding: ze willen zo snel mogelijk vertrekken. Bied in plaats daarvan een eerlijke recensie van een product of een ander soort zinvolle inhoud. Vertel je lezers over de voordelen van het product. Vertel hoe dit product hun leven aangenamer maakt. Doe een aanbod waardoor je lezer het gevoel krijgt dat jouw aanbod hen zal helpen.

3. Het slachtoffer worden van diefstal.

Diefstal van de commissie is helaas een regelmatig voorkomend probleem in affiliate internetmarketing. Jammer genoeg kun je dit nooit helemaal voorkomen. Er zijn wel een paar dingen die je kunt doen om het risico te verkleinen. Hoe gaat die diefstal in zijn werk? Je hebt mensen op het internet die jouw willen doen geloven dat zij er voor jou zijn. Zij zijn ervaren affiliate marketeers en hun grootste droom is jou verder helpen. Daarvoor hebben ze een briljant en super eenvoudig tooltje gemaakt. Bijvoorbeeld een “unieke” toolbar. Helemaal gratis voor jou te downloaden en je zult zien: affiliate marketing wordt zoveel makkelijker. Heel vaak zit er echter wat verborgen software in dit mooie hulpmiddel. Het deel van die software die jij niet ziet geeft de maker de mogelijkheid jouw data te manipuleren. Het is bijvoorbeeld mogelijk om jouw affiliate ID te vervangen door die van henzelf. Je bezoekers schaffen via jouw site een product aan, maar de commissie gaat vervolgens naar iemand anders. Wees dus voorzichtig met “handige hulpmiddelen” ontwikkeld door mensen die al te graag gratis willen helpen.

De 3 grootste fouten bij affiliate marketing, diefstal van jouw commissies

O ja, het heeft geen zin dit aan te kaarten bij grote (internationale) bedrijven waar jij affiliate bent. Die bedrijven weten dit al lang. Zij vinden het echter het probleem van de affiliate marketeer. Had je die toolbar maar niet moeten downloaden.

De oplossing is een deel van je URL te verbergen. Er zijn tegenwoordig cloaking programma’s om je affiliate ID te verbergen. In een volgend artikel zal ik daar uitgebreider op ingaan.

Dit artikel ging over de 3 grootste fouten bij affiliate marketing. Fouten die je heel makkelijk kunt maken. Op fout 1 en 2 heb je zelf direct invloed. Fout 3 is een andere zaak en een steeds groter wordend probleem. Voordeel van het internet is dat er ook een heleboel wel integere mensen zijn. Er zijn al mogelijkheden jezelf te beschermen en dat zal de komende jaren vast gemakkelijker worden. Belangrijkste is: blijf alert.

Naar Welkom bij affiliate marketing now

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *